Let's go chase the dragon - Reisverslag uit Vangviang, Laos van plasdokter - WaarBenJij.nu Let's go chase the dragon - Reisverslag uit Vangviang, Laos van plasdokter - WaarBenJij.nu

Let's go chase the dragon

Door: Melanie

18 Januari 2006 | Laos, Vangviang

Tja, waar zal ik beginnen...Eenzaam en alleen Changmai verlaten. In een minibusje vol met Hollanders gepropt, om vervolgens naar de grens te rijden. De volgende twee dagen waren letterlijk een "pain in the ass": op een duidelijk overboekte boot met houten bankjes over de Mekong gevaren. Een nacht overnacht in Pakbeng. Had veel weg van een Western: 1 straat met oude vervallen huizen, vies en donker. De foto's van de guesthouse waar we hadden geboekt, waren duidelijk ergens anders genomen!
Een voet aan Laosiaanse (?) bodem en je wordt overspoeld met aanbiedingen van wiet en opium. Al die niet-Hollandse toeristen natuurlijk helemaal opgewonden nu ze in het drugsparadijs waren beland.
De volgende dag op de boot maar weer wat vriendjes gemaakt, vrijwel altijd een garantie voor een gezellige verblijf (tot nu toe tenminste).
Luang Prabang was een verademing. De mensen hier zijn super relaxed en aardig, zelfs als ze denken dat ik een local ben. Heeeerlijk, was dat hoeren-imago meer dan zat!
Uiteindelijk met, naar wat later bleek, 2 latente homo's in een guesthouse beland. Vrij hilarisch allemaal. De rest van de groep is gelukkig OK.
In Luang Prabang een dagje op mijn minifietsje rondgecrossed, tempels bezocht en chance gehad met de monikken.Ik wist niet of je foto's van hen mocht maken, maar dat ging vrij makkelijk want zij wilden met hun middeleeuwse camera een foto hebben met mij erin! Dus uiteindelijk everybody happy...
Nog een hele dag in de tuk tuk gezeten om een frisse duik bij de watervallen te nemen. Maar daar aangekomen bleek het onwijs koud te zijn omdat de zon bijna onder was gegaan. Dat was voor de meesten van ons dus 3 uur in een tuk tuk zitten, voor 3 minuten zwemmen. Wel erg gezellig allemaal. Iedere avond in de hippe Hyve bar gezeten aan de cocktails, aangezien die maar 1,25 euro per stuk waren! Niet veel tijd om dronken te raken omdat hier in Laos een avondklok geldt. Om 1 uur 's nachts veegt de politie hier mensen van de straat.
Met z'n tienen een minibusje gehuurd om naar Vang Vieng te gaan. Supermooie reis door de bergen van Laos met allemaal van die primitieve bergdorpjes. Gelukkig hebben ze op deze "route 13" recent nog een busje beschoten, zodat de kans wat kleiner was dat ze ons zouden beschieten. Al zei een local nog wel na onze lunch-stop:"I hope you will make it to Vang Vieng".
Daar aangekomen bleek het hele dorp gevuld met toeristen die zo stoned als een garnaal door al het "happy-food", Friends zaten te kijken op van die lounge bankjes. Heerlijk weer en de Buckets smaken ook niet slecht. Nooit zoveel mensen horen klagen hoe sterk de cocktails hier zijn, meestal toch andersom. Inmiddels is mijn vocabulaire uitgebreid met zinnen als "let's chase the dragon".
Gisteren met z'n allen gaan "tuben" in zo'n grote autoband op de rivier. Niet zo spannend als het klinkt, want het grootste gedeelte moet je peddelen omdat je anders achteruit wordt geblazen door de wind. Maar het meest fantastische hieraan was, dat je allemaal water-barretjes had die mensen naar binnen visten voor een drankje enzo...
Dus om de 200 meter aan de kant gekropen voor een drankje. Ook hadden ze van die trapezes en kabelbaantjes en touwen waaraan je boven het water kon hangen om vervolgens te springen. Was omhoog geklommen om te kijken hoe hoog zo'n trapeze was (heb hoogtevrees), toen dacht natuurlijk iedereen dat ik ging springen. Stond helemaal te shaken daarboven. Maar ja, als zo'n heel terras dan roept "jump!" kan je natuurlijk niet meer met de trap naar beneden. Na een kwartier toch maar gesprongen, echt supergaaf.
's Avonds gerelaxed en Friends gekeken. Aan het einde van de avond toen ik wilde afrekenen zaten die lui van het restaurant te lachen en ik begreep niet waarom. Zij vroeg:"Are you stoned?" en ik dacht:"Zie ik er zo uit dan?". Had toen ik ging lopen wel een beetje een apart gevoel van binnen, en had wel een paar uur lang naast mensen gezeten die met vanalles in de weer waren geweest. Maar...., kwam vast door een hele dag in de zon!
Binnenkort toch maar een tripje naat Vietnam gaan plannen, maar eerst nog wat meer relaxen hier bij de rivier.

• 18 Januari 2006 - 07:07

Dennis Arts:

Hee Mellie,

Blij te horen dat je het nog steeds naar je zin hebt! Fantastische foto's, kennen die monniken? het Nederlandse elftal toevallig? xxx, Dennis

• 18 Januari 2006 - 13:41

Kamiel:

dus jij hebt ook
    'friends' gekeken,mmm...jaja

• 18 Januari 2006 - 15:39

Nienke:

Erg herkenbaar je beschrijving van Pakbeng! En mooie foto's van Luang Prabang. En overal kom je wel gezellige mensen tegen, super. Ga je ook nog naar Vientiane of ga je vanuit Vang Vien naar Vietnam? Nou ik lees het wel in je volgende bericht. Geniet ze!!!

• 18 Januari 2006 - 19:09

Wil En Ben Arts:

wat een avonturen beleef jij,het is net of je een spannend boek aan het lezen bent, je wilt het in een keer uitlezen en de foto,s zijn geweldig, vooral met die monniken, en de waterval ga zo door, gr,ben en wil.